Sunday 27 October 2013

Kenapa IVF

Okla..kali ni aku nk citer knp aku harus n wajib buat ivf ni demi utk bergelar seorg ibu..Alkisahnya begini, pada tahun 2010 aku telah berkahwin dgn jejaka pujaan malaya huaaaa huaaaa..alhamdulillah n ketika inai masih dijari aku disahkan telah mengandung.TAPI...walaupon aku cek upt positif, aku mengalami bleeding, x byk pon sket sket jer..so risau dgn keadaan aku, usben bawak pg jumpa doktor di klinik ampang, doktor ckp ni bleeding biase..bleeding lagi ke hospital raub aku kali ni..jawapan tetap sama..normal..Tibalah satu hari kat tempat kerja, aku skali lagi bleeding. Mase ni usben meeting kt kl so aku drive sorang g klinik berdekatan, doktor scan ckp x nampak aper n doktor dgn ayat tanpa penapisnya bgtau aku yang kandungan aku x cantik n maybe bila bila jer leh kuar.. Dengan rase sedihnyer aku drive nak balik tempat kerja, mase tgh drive tetiba perut aku rase sakit, tapi aku gagahkan jugak n sampailah aku tempat parking depan Bank aku kerja. Tiba2 badanku x boleh bergerak n perutku sakit teramat, aku panik n aku nampak ader budak opis lalu tepi keta aku, apalgi aku hon laaa..nasib baik dier perasan aku dlm kete tu..dia cuba bantu aku gerak tapi sbb kesakitan yg teramat aku x leh gerak walau sketpon..yang aku igt keta aku dikelilingi ramai org n tak lama pastu ambulan dtg amik...Dipendekkan cerita aku ni disahkan ektopik ( mengandung luar rahim) n aku terpaksa dibedah dgn segera n tiub aku telah dipotong..sedih hanya allah yang tahu.tapi aku bersyukur kerana Allah telah menganugerahkan utkku suami yang baik n sangat bertanggungjawab..panjang jugak citer aku ni..

Pada tahun 2011 aku sekali lagi pregnant n situasi yang sama berlaku. Dengan pngalmn yang ader kami terus ke pakar Al Islam..n betul sekali lagi kami diuji..Ektopik utk kali kedua..seperti yang sblmnya aku dioperate n tiub ku dipotong lagi..ini bermakna mustahil bagiku utk pregnant normal tanpa bantuan IVf sbb kedua dua tiub follopio aku telah dibuang..Tapi kali ni kesedihan yang aku rasa n tanggung teramatlah besar, aku bagaikan rasa hidup ni dah x der guna..aku gagal bg zuriat utk suamiku insan yang sgt aku cintai..aku menangis semahu mahunya n aku rase x der org yang paham persaan aku time tu..tapi kehidupan perlu diteruskan..saperla kita utk menidakkan takdir..Ujian yg Allah bagi ni sedikit sbyk mendekatkan aku dgn pencipta..mungkin sblm ni aku lalai..Hanya pada Allah aku mohon rayu moga ader sinar dan harapan untuk aku dan suami..Inilah cerita kami yang membawa aku n suami ke MAC HUKM.. Pasni aku akn update aper yg aku buat sblm start buat IVF ok..


2 comments:

  1. Assalm amara, we are in the same shoes.... I pun can only preggy via ivf. Both my tubes tersumbat n dah rosak due to endo. Glad have more people sharing their ivf journey. :-) i pun bleh blaja frm ur experience.

    ReplyDelete
  2. mmg byk nk share..cuma tak der masa nk update..lagipon guna tab mg susah sket..tp sy akn cuba

    ReplyDelete